Martin Vang Hansen, direktør i Færchfonden

Færchfonden støtter talent og kultur i Spejdernes Lejr 2012
29 maj 2012
Færchfonden donerer 250.000 kr. til kulturaktiviteter i lejren i uge 30

- Vi ser det som en interessant udfordring at blande spejdernes og de unge talenters aktiviteter. På den måde kan der skabes nye møder mellem forskellige kulturelle udtryksformer og traditioner.

Det understreger direktør for Færchfonden, Rasmus Færch, om baggrunden for, at fonden har valgt at donere 250.000 kr. til kulturaktiviteter i Spejdernes Lejr 2012 i uge 30 i Holstebro.

Direktør Rasmus Færch

- Det er i mødet mellem mennesker og forskellige kulturer, at der kan opstå nytænkning, både for den enkelte og for fællesskabet. Spejderorganisationerne har valgt ”at mødes, at udvikle sig og forandre verden” som værdier for Spejdernes Lejr 2012. Disse værdier kan i lejren udleves mellem spejderne, men også i mødet mellem spejderne og noget af det, som Holstebro i særlig grad er kendt for - talentudvikling inden for en bred vifte af kulturelle genrer, siger Rasmus Færch.

En unik platform

Helt konkret er der f.eks. lagt op til, at unge talenter og undervisere fra Dansk TalentAkademi i Holstebro bliver en del af spejderlejrens udbud af aktiviteter, både i form af workshops og underholdning.

Dermed bliver lejren for de unge fra Holstebro-området en helt unik læringsproces og en platform til at afprøve deres talenter i forskellige sammenhænge for et stort publikum. Desuden kan der i arrangementer i lejren til fælles gavn drages paralleller mellem talentarbejdet i Holstebro og spejdernes arbejde med talentudvikling. Eksempelvis vil gæster udefra blive inviteret til at drøfte, hvordan det offentlige, private og frivillige også på det punkt kan lære af hinanden.

Talentudvikling er et særkende for Holstebro

Det er langt fra første gang, at Færchfonden har doneret penge til kultur og talentudvikling i Holstebro. For øjeblikket opføres der for en donation fra fonden en ny orkestersal ved Holstebro Musikskole, som dermed får landets bedste rammer for musikalsk talentudvikling. Den nye fløj ved Holstebro Kunstmuseum og Danmarks største permanente udendørs storskærm ved Musikteatret er også realiseret via donationer fra Færchfonden.

Kommunaldirektør Lars Møller

- Vi er utroligt glade for den opmærksomhed, som Færchfonden med sin donation også viser Spejdernes Lejr. Det medvirker i høj grad til, at de mange deltagere i lejren og de mange øvrige gæster, der kommer i uge 30, kan vende hjem med en klar fornemmelse af, at bl.a. talentudvikling og kulturaktiviteter på nye måder er et særkende for Holstebro, siger kommunaldirektør Lars Møller.

Læs mere om Spejdernes Lejr på hjemmesiden www.holstebro2012.dk

Flere oplysninger