
1. Kvalitet i verdensklasse
Med 90 ansøgninger fra hele verden – det dobbelte af året før – har SoundInvest kunnet vælge mellem langt flere kvalificerede kandidater. Teamet gennemgik samtaler med 50 startups, inden de landede på de otte deltagerhold.
Mønstret var klart.
“Vi får høj kvalitet, men vi får også folk med en masse erfaring. Det er nogle lidt tungere profiler. Og det, som er en smule anderledes end dengang, vi kørte uden investeringsdelen, er, at det er voksne mennesker, vi får ind,” siger CEO for SoundInvest, Michael Rohde Böwadt og fremhæver særligt deltagernes engagement og professionalisme:
“De var super-gode at arbejde med allesammen. De er super-seriøse, og de har flyttet sig. De har virkelig knoklet med de ting, vi har sat dem til.”
2. Fundamental forretningsforståelse som nøgleelement
Den største udvikling hos deltagerne var inden for forretningsforståelse. Næsten alle deltagere har lavet fundamentale ændringer i deres forretningsmodel – enten i prissætning, målgruppe eller selve produktet. Et eksempel er Floppy Club, der skiftede hovedfokus fra baggrundsmusik i computerspil til at udvikle spileffekter.
“De er blevet meget klogere på, hvad det er for en forretning, de er ved at lave”, siger Michael Rohde Böwadt.
Han uddyber, at deltagerne undervejs i forløbet er blevet udstyret med en værktøjskasse, der gang på gangs kan benyttes.
”Vi giver dem værktøjerne – viser dem hvordan de skal arbejde. Og vi kan jo se, at nogle af de iværksættere, vi havde igennem sidste år, nu er i gang med at udvikle nye produkter, hvor de gentager processen med de værktøjer, vi gav dem”, forklarer Michael Rohde Böwadt.
3. Validering og markedstest som gamechanger
Et væsentligt element i acceleratorprogrammet – og en erfaring, som igen i år er blevet slået fast – er at få deltagerne ud i marken for at teste deres antagelser.
“Det er en klassisk start-up-ting. Der er jo trygt og godt hjemme foran skrivebordet”, pointerer Michael Rohde Böwadt.
Programmet bruger derfor størstedelen af tiden på at lære deltagerne, hvordan de validerer deres forretningsideer, før de investerer for meget tid og ressourcer i udvikling.
“Der er alt for mange startups, der bruger en masse tid på noget, som de rent faktisk ikke ved, om der er nogen, der vil købe.”
Valideringen er derfor værdifuld i processen, som presser iværksætterne lidt ud af deres comfort zone, men som er hele ”investeringen” værd.
4. Internationalt brand og anerkendelse
SoundInvest og Sound Hub Denmark har opbygget et stærkt internationalt brand, særligt inden for music tech-branchen, som udgør cirka halvdelen af de selskaber, SoundInvest arbejder med. Michael Rohde Böwadt var for nylig i Paris til France Music Week, hvor investorer inden for branchen blev inviteret.
“Det er jo en forandring, kan man sige. Nu begynder vi faktisk at blive inviteret ud, fordi vi er specialister i den kontekst,” forklarer han og uddyber, at startups gennem årene er de største ambassadører til at få hul igennem til andre ude i verden.
”Det er et stort brand udenfor Danmark. Folk kender godt Sound Hub Denmark og SoundInvest. De ved udmærket godt, hvad det er”, siger Michael Rohde Böwadt.
5. Succes og stærk overlevelsesrate
SoundInvest kan dokumentere solid succes med acceleratorprogrammerne. Siden 2018 (hvor de to sidste år har været med investeringer) er 80% af de virksomheder, der har gennemgået programmet, stadig aktive.
Også årets hold står stærkt efter afslutningen af det officielle forløb:
“De står jo egentlig alle sammen et godt sted. De er så helt utroligt forskellige, og de er også forskellige typer. De er i hvert fald et markant bedre sted, end de var, da vi tog dem ind i programmet, siger Michael Rohde Böwadt og fortsætter:
“Jeg følger dem også videre i investeringen, hvor jeg også har møder med dem. Og tjekker ind og finder ud af, hvad det er, der går godt og hjælper dem med det, der nu rører sig for dem”.
Med en “velsmurt maskine” kørende og kun mindre justeringer fra år til år, ser SoundInvest frem til den fortsatte succes og international ekspansion af deres specialiserede acceleratorprogram for lyd-iværksættere.
