Lyden når nye højder, når SOKU tager teten og som first mover skaber en faglighed omkring det at arbejde historisk og musealt med lyd.

”Lige nu er det det eneste sted i Danmark, og der er heller ikke så mange legekammerater i Europa. Der er folk, der interesserer sig for det, men der er ikke centre. Så vi har også mulighed for at blive et internationalt kraftcenter med tiden”, siger projektleder på SOKU, Jacob Kreutzfeldt.

Han står i spidsen for den nyligt etablerede SOKU-gruppe, eller det Nationale Videnscenter, der på den ene side er en del af Struer Museum og kan opfattes som en udviklingsmotor, og som på den anden side også arbejder i en national kontekst.

Lyd skaber en vigtig fortælling

”Der er noget paradoksalt i, at når vi lever vores liv, så fylder lyden en ret stor del af det. Og genstande giver lyd, altså der er lyd omkring os hele tiden. Men når vi begynder at samle og kigge på fortiden, som museer gør, så har vi tit sådan nogle lidt døde genstande”, fortæller Jacob Kreutzfeldt og understreger behovet for et øget vidensgrundlag inden for lyd.

Hvordan lyden konkret kommer til udtryk kunne være en tromme fra fortiden. Hvordan kunne den lyde, hvis ikke den stod beskyttet i en glasmontre? Eller hvordan lød København i 1800-tallet, eller hvad var lydens rolle i de traumer, som folk kom hjem med efter at have været i skyttegravene under 1. verdenskrig? En mere lokal vinkel kunne udspille sig i form af podcasts med blandt andet lyden af klokken i Struer. En lyd som alle kender, men måske ikke tænker så meget over.

”Der er rigtig mange ting, som bestemmer os, eller sætter en eller anden ramme for, hvordan det er at være i verden, som også har med lyd at gøre. Så det handler jo om at få sanserne tilbage i vores forståelse af det levede liv”, siger Jacob Kreutzfeldt og tilføjer:

”Det er interessant for os at prøve at forstå, at hvis vi også lytter til historien – hvad betyder det så for vores forståelse af fortiden?”

Mere volumen på lyden

Lyd som element i udstillinger er som sådan ikke nyt. Mange museer tildeler allerede lyden en stor rolle. Jacob Kreutzfeldt nævner blandt andet Nationalmuseet i København, Carl Nielsen-museet og H.C. Andersen-museet i Odense samt Moesgaard i Aarhus:

”Det er tit sådan, at lyden er noget af det sidste, der kommer på i udstillingsprocessen. Det vil sige, at du laver hele det kuratoriske arbejde, og så designer du lyden. Og vores spørgsmål er, hvad nu hvis lyd var en del af det faglige arbejde?”

Jacob Kreutzfeldt ønsker at bidrage til et øget vidensgrundlag, der kan favne det faglige behov samt inspirere, debattere og være den positive indpisker for andre museer og omverdenen i forhold til at placere lyden helt centralt. SOKU er her med til at finde metoder til at registrere og bevare den soniske kulturarv til gavn for alle.

”Som nationalt videnscenter, skulle vi gerne lave noget, der er relevant for alle, der arbejder inden for feltet. Og så er vi jo en del af hele udviklingen på Struer Museum og er med til at skabe den stærke institution, som vi gerne vil lave”, siger Jacob Kreutzfeldt.

Selvfølgelig Struer

Som Lydens By er Struer klædt godt på til at huse SOKU. Det giver mere end god mening og har også vist sig gangbart for de mange partnere i projektet.

”Det er lykkes at trække partnerskaber ind. For partnerne er Lydens By et interessant økosystem med spændende udviklingspotentiale. Og de synes, at det er det eneste sted, sådan et museum kan ligge, fordi der er så stor en mængde af kompetencer på tværs af kultur og erhverv”, fortæller Jacob Kreutzfeldt.

Et kig ind i en nær fremtid og håbet fra hele SOKU-teamet er en organisation med nye udstillinger, semi-permanente udstillinger, et laboratorie og et dynamisk forskningsmiljø, som tiltrækker på et nationalt og internationalt plan. Ønsket er, at SOKU skal bidrage til museumsrummet til gavn for borgere og turister, men også et dynamisk rum, der inddrager lokalbefolkningen, både i videnindsamling og i udformningen af citizen science-projekter – et kulturelt mødested for lyd og lytning.

”Det er det, som jeg drømmer om. Masser af forskningsmidler, så vi kan arbejde med lyden og lydens betydning for menneske, samfund og verden” slutter Jacob Kreutzfeldt af.

Færchfonden har støttet SOKU med 2 mio. kroner.

 

FAKTA SOKU:

·    For at skabe et særligt oplevelsesrum, som arbejder med sanserne er den klare prioritering en dyb faglighed, inkl. forskning, selvom dette adskiller sig fra et mere traditionelt lokalhistorisk museum

·    Gruppen består af en bred faglighed inden for historie, lyddesign, lydkunst, moderne kultur og kulturformidling mm.

·    Alt hvad der laves i SOKU er praksisnært og formålet er, at alt skal ned og virke og afprøves på publikum

·    Med tiden er det meningen, at andre forskere eller lydinteresserede kan leje sig ind og blive en del af et forskermiljø, som også komplementerer Sound Hubs klyngemiljøer af lyd