Produkter i 60 forskellige lande, nyligt lukkede distributionsaftaler i Thailand og Australien, proof of concept gennem licensering af teknologi til store udenlandske brands samt snarlig landing af anden investeringsrunde for yderligere ekspansion. – Freqport er med på den helt store lydbølge og har gennem banebrydende teknologi skabt produkter, der er efterspurgt i hele verden af både professionelle musikere, producerer, film- og immersive studios, amatører i lydbranchen samt internationale brands.

”Vi har lavet et meget succesfuldt produkt, som faktisk er udsolgt i stort set hele USA og Europa. Vi er i gang med at lave fjerde produktion på vores fabrikker nu. Vores produktion til slutningen af april er allerede udsolgt og fjerde produktion til juni er allerede næsten solgt ud, siger Mikael Dahlgaard, som sammen med Aran Gallagher er de to co-foundere af Freqport.

Enkel løsning til kompliceret problematik

Den innovative lydopfindelse går ud på at løse den hovedpine, som opstår så snart der tilsluttes hardware til et lydkort. Analogprodukter og audio hardware bliver traditionelt set manuelt indstillet fra gang til gang. Det kunne være en equalizer, keyboard, kompressor eller en anden form for hardwareprodukter.

Tilslutningen af hardware, synkroniseringen med det pågældende setup og optagelsen, er en bøvlet proces og indeholder mange trin, hvor der kan laves fejl. Processen kan hurtigt udvikle sig til lidt af en tidsrøver, og som yderligere besværliggøres, hvis man skal tilbage og lave om eller ændre i indstillingerne.

”Vores teknologi gør, at de indstillinger, du har lavet på dit hardware bliver husket, så du kan genkalde dem. Og så kan du kontrollere og automatisere dem, samtidig løser det synkronisering samt optagelser med perfekt timing”, forklarer Mikael Dahlgaard.

Det sker alt sammen gennem et almindeligt USB-C, som ikke blot letter arbejdet og håndteringen af lyd markant. – Det er også en banebrydende applicerbar måde, som ikke er set på markedet før.

”Vi connecter USB-C til computeren og kan processere audio gennem USB-C. Det er vi faktisk den eneste virksomhed i verden, som gør. Så vi har analogprodukter, altså hardwareprodukter, men som kan styres fra plug-ins til computeren. Og du behøver faktisk ikke audiokabler. Det er nok med USB-kabler, siger Mikael Dahlgaard og fortsætter:

“Freqports patenterede teknologi gør det muligt at bruge alle vores produkter sammen med eksisterende lydkort og derved udvide med flere audio kanaler”.

For både amatører og fagprofessionelle, der til dagligt arbejder med hardware, sparer de nye Freqport-produkter adskillige timer om ugen. Målt på bundlinjen er det mange penge værd og genererer tilmed ekstra tid til den kreative proces, som førhen var tæt på at blive kvalt i setuppet med de mange tidskrævende manuelle indstillinger.

Kæmpe potentiale for at skalere 

At Freqports er i fuld gang med at mætte et kæmpe behov på markedet, er tydelig i salgstal så vel som ekspansion. I den proces har Freqport to heste at spille på. Den ene er selve produktet, som har vist sig at ramme bulls eye i forhold til målgrupperne inden for audio. Efterspørgslen er stor, og alene udviklingen inden for de seneste måneder viser ekspansion til yderligere 19-20 lande på et marked, der dækker både Australien, europæiske, nordamerikanske og sydøstasiatiske lande.

Det andet ben, som Freqport står på, handler i højere grad om at udbrede teknologien bag produktet. Og her åbner sig også et marked med store muligheder og anerkendende skulderklap.

”Vores virksomhed har ligesom to revenue curves. Produkter og at licenserer vores patenterede teknologi ud til andre brands. Det er jo en milepæl for os, fordi det er proof of concept, at vi har noget, som andre meget store brands identificerer som meget værdifuldt”, siger Mikael Dahlgaard, som for nylig har landet den første ordre til et stort amerikansk brand.

Han håber på en dominoeffekt, da det amerikanske anerkendte brand har eksisteret i mange år og derfor er med til at blåstemple Freqports teknologi. Freqport er også i gang med at udvikle AI til at integrere i teknologien, som vil give et endnu større potentiale i forhold til at bygge innovative produkter samt øge muligheden for licensaftaler på teknologien.

”Der er virkelig en mulighed for, at andre store brands også vil have teknologien. Så vi er meget glade. Sådan en aftale som vi lige har fået, er alfa og omega for os i forhold til at kunne vise potentielle investorer, at vi har proof of concept. Hardware vil være en steady growing curve, men licensen her er meget højere. Der er meget mindre arbejde. Det kan skalere vores virksomhed”.

Sound Hub som sikker ”køreskole”

Skaleringen af Freqports produkter og teknologien bag er allerede i fuld gang. Siden lanceringen af det første produkt i januar 2023, er det gået stærkt, og her godt to år efter, er de ved at lukke anden investeringsrunde på flere mio. kr.

”Det var meget urealistisk for mig i starten at skulle bede om så mange mio. Nu arbejder jeg med det dagligt. Og jeg sidder hele tiden og ændrer min pitch. Nu hvor jeg for eksempel skal pitche til en investorgruppe, bruger jeg den fra acceleratorprogrammet på Sound Hub. Hver uge hiver vi den frem og ændrer lidt i den. Den erfaring vi har fået fra Sound Hub har været meget værdifuld for os”, fortæller Mikael Dahlgaard, som lærte at finde frem til den rigtige beslutning.

Hvordan den identificeres, og hvad den rigtige beslutning for virksomheden var, har været en løbende proces, som acceleratorprogrammet i høj grad var med til fremme.

Mikael Dahlgaard fremhæver det værdifulde i det skræddersyede program med fire andre udvalgte lydiværksættere. Og at Freqport produktet ikke havde givet den omsætning det har i dag, hvis ikke det havde været for den meget målrettede feedback, sparring og guidelines på Sound Hub med en masse fagfolk inden for branchen.

Et kig tilbage og særligt én ting har været afgørende for succesen i dag.

”Gå nu ud og lav valuation. Undersøg markedet. Det har jeg aldrig nogensinde prøvet før, selvom jeg faktisk kommer med næsten 30 års erfaring fra egen musikvirksomhed og succesfuldt musikbrand. Men det lærte vi på Sound Hub”, siger Mikael Dahlgaard.

Med 150 interviews på to-tre måneder, fra alle afkroge i musikindustrien og alle brancher med lyd, viste afdækningen et klokkeklart resultat med en hit-rate uden sidestykke.

”Under evaluation fandt vi ud af, at den idé, vi havde, var meget større, end vi først troede. Vi havde håbet på, at måske 60 eller 70% ville genkende problemet. Men vi identificerede faktisk, at 100% af alle folk, der sad i studier – inklusiv de erfarne med 30 års erfaring – havde det problem, og at der aldrig nogensinde er lavet en ordentlig løsning på det”, siger Mikael Dahlgaard og uddyber:

”De anerkendte, at de spilder en masse tid på det her, og at vores nye produkt faktisk har løst det her dilemma. Og det er derfor, det er blevet så populært nu. Vi har ramt spot on på vores nye processer, og havde det ikke været på grund af Sound Hub, kan man sige, at vi ikke havde lært det brugbare omkring valuation processen”.

En forretningsmodel der betaler sig

Foruden valuation-processen blev et skelsættende element den efterfølgende prissætning. Og det var netop gennem valuation-processen, at det nye produkt næsten blev fordoblet i pris i forhold til det oprindelige estimat.

”Vi kunne have gået ud på markedet og solgt os selv alt for billigt, havde det ikke været for den her guidance”, konstaterer Mikael Dahlgaard og pointerer, hvor meget tid der går på at finde frem til den helt rette pris.

En pris som i sidste ende gav en langt større omsætning end de havde turdet håbe på for blot to år siden.

Både Mikael Dahlgaard og Aran Gallagher ser tilbage på et lærerigt forløb på Sound Hub og ser frem til at ride med på den fortsatte lydbølge i form af en hurtigt eskalerende vækst og udbredelse af Freqports produkter og innovative teknologi.

Fakta:

  • Freqport er etableret af de to partnere, Aran Gallagher, som er ingeniør og står for udvikling af software og hardware og Mikael Dahlgaard, der er sales manager og står for marketing
  • Der er stor efterspørgsel på Freqports produkter, som i dag sælges i 60 lande i hele verden
  • Første produkt blev lanceret i januar 2023 og udelukkende bootstrapped
  • Freqport ansøgte om plads i Sound Hub accelerator programmet i 2023, som for første gang var med investordelen SoundInvest
  • Aftale med Soundinvest blev indgået i begyndelsen af 2024, hvorefter Freqport startede på acceleratorprogrammet på Sound Hub
  • Første produkt var dermed allerede på markedet ved forløbets start, hvor der var lavet distributionsaftaler i USA, Skandinavien, Sydkorea, Kina og Japan og dermed bevist gennem prototype, at produktet var salgbart
  • Med Sound Hub-forløbet åbnede nye skaleringsmuligheder og forløbet var et afgørende trin i videreudviklingen af Freqports første produkt