(Billede: Elevernes billeder blev udstillet først på Museet for Religiøs Kunst og derefter på Lemvig Gymnasium, fotograf: Lemvig Gymnasium)

Det begyndte med udstillingen ”FAR WEST – Vestjylland i kunsten” i 2023, som  var  et udstillingssamarbejde mellem Museet for Religiøs Kunst og Lemvig Museum. Her blev det undersøgt, hvordan Vestjylland og det vestjyske kom til udtryk i kunsten.

”Vi tænkte, at vi i forlængelse af dette projekt kunne arbejde videre med noget af det samme fokus i udstillingen  ”VESTKYST”. Fotoudstillingen ”VESTKYST ” med billeder af fotografen Henrik Saxgren, som var en rejse langs kystlinjen fra Skagen til Vadehavet, men også et samarbejde om fotoformidling for unge, hvor lokalsamfundet – her førsteårsstuderende fra Lemvig Gymnasium – kunne engagere sig i museets aktiviteter på en meningsfuld måde. Det gav mening at skabe et kollektivt projekt sammen med Lemvig Gymnasium”, siger direktør for Museet for Religiøs Kunst, Christine Løventoft-Naur.

Eleverne blev opfordret til at trække inspiration fra Saxgrens tilgang og skabe deres egne visuelle fortællinger ved at udforske naturen og bruge mobiltelefoner som deres kreative værktøj. I bedste stil sluttede de af med udstilling af egne fotografier på museet, som efterfølgende også blev udstillet på Lemvig Gymnasium.

”Formidlingsforløbet er gået over al forventning. Der har været undervisning i fotokunst på gymnasiet, eleverne har taget egne billeder og arbejdet med fotoredigering. De er blevet trykt og indrammet og forløbet mundede ud med en fernisering. Det var nogle rigtig fine værker. Så de har både lært noget og lavet en lille udstilling. Sådanne projekter vil vi gerne lave flere af”, siger Christine Løventoft-Naur og fremhæver andre gode oplevelser med skoler: ”Vi har før oplevet, at børn og unge er stolte, når de viser deres forældre det. At de har været med på en udstilling. Så det tror jeg kan rykke noget”.

Gensidig begejstring

Det er ikke kun museet, som sidder tilbage med en god fornemmelse. Underviser i billedkunst på Lemvig Gymnasium, Jette Hagelskjær, er især glad for det tværfaglige samarbejde og den måde, et projekt som dette, kan skabe tråde ud i virkeligheden.

”Jeg forsøger at inddrage vores lokale kulturinstitutioner og var rigtig glad for, at Museet for Religiøs Kunst rakte ud og foreslog et samarbejde. Det betyder rigtig meget at komme ud af huset og give eleverne forståelse for, at kunsten er noget, der gør en forskel og noget folk er optagede af”, forklarer Jette Hagelskjær.

Hun pointerer, at der er forskel på, hvordan man som ungt menneske bruger de forskellige museer. – særligt Museet for Religiøs Kunst, hvis ikke de unge kender det i forvejen. På den måde får de givetvis et andet blik for, at det er andet og mere, end hvad museets navn dækker over:

”Det er mere åbent end som så. Det kan lige så vel være tvivl om troen, og hvad det vil sige at være menneske, samt hvordan kunsten kan bruge det”.

Kunsten blev på fornemste vis integreret i undervisningen med fotoudstillingen og vækkede en naturlig nysgerrighed med ferniseringen som en ekstra motivationsfaktor.

”Deres opmærksomhed blev skærpet på grund af samarbejdet. Det var fedt. De tog ejerskab, og de fik fortalt en historie, hvor de stod på skuldrene af Saxgren og fik indblik i deres egen egn med en ny og dybere forståelse”, siger Jette Hagelskjær.

Netop den dybere forståelse og de mange fordele ved at inddrage forskellige grupper i lokalsamfundet, er et indsatsområde, som Christine Løventoft-Naur har fokus på.

”Det ville være virkelig oplagt for museet at arbejde med forskellige grupper. Det kræver en ansat, men det er min drøm for museet. At vi kan bruges til det. Jeg ser et kæmpe potentiale, fordi vi – ud fra de værker vi udstiller – kan tale om de svære ting, om livets store spørgsmål. Det åbner op for samarbejde med rigtig mange grupper, hvor vi kan gøre en stor forskel”, siger Christine Løventoft-Naur.

Færchfonden har støttet projektet med 60.000 kr.

Hvad er Museet for Religiøs Kunst?

Hør museumsdirektør Christine Løventoft-Naur fortælle om Museet for Religiøs Kunst.