”Det er mere fleksibelt. Og vi kan også bedre arbejde med arrangementer, når det foregår hen over et år, siger museumsdirektør, Christine Løventoft-Naur og uddyber, at flere interesserede også kommer til de nye arrangementer.

Den første udstilling, “Du ser mig an – som jeg ser dig”, belyste et mere menneskeligt billede af hverdagsliv og øjebliksbilleder gennem værker af fem kvindelige kunstnere. – En kontrast til den gængse storslåede natur og det romantiserede folkeliv, som mandlige kunstnere traditionelt set har skildret Grønland.

Den anden udstilling, der netop er åbnet og kører indtil 14. december, fokuserer på Hans Lynge (1906-1988), en central figur i grønlandsk kulturliv. Lynge var ikke kun kunstner, men også politiker, forfatter og kulturaktivistisk foregangsmand, der havde et moderne syn på grønlandsk identitet.

Multikunstner med en mission

Hans Lynge repræsenterede en ny generation af grønlandske kulturpersonligheder, der så kunst som redskab til kulturel bevidstgørelse. Hans tilgang handlede om, at grønlænderne skulle kende deres historie og kultur som fundament for fremtiden – ikke for at blive i fortiden, men for at bygge videre på et stærkt grundlag.

“Det handler om, at grønlænderne skal kende deres historie, baggrund og kultur. Ikke fordi man skal blive i det, men fordi man skal have det som fundament. Og være stolt af det. Og det var faktisk ikke en givet ting i den tid, han levede”, forklarer Christine Løventoft-Naur.

Lynge tog de gamle grønlandske sagn og myter op i sine værker og gjorde dem til en del af sin kunstneriske mission. Hans værker spænder fra landskaber til mytologiske fortællinger, hvor “Jesusbarnet kommer flyvende på en hundeslæde” – et udtryk for hans evne til at forbinde kristne og grønlandske traditioner med humor og originalitet:

“Han var for eksempel meget dygtig til farver, som kan ses i landskaber, sagn og myter, hvor man igennem kunsten også fornemmer den skarpe sans for humor.”

Hans venskab med Bodil Kaalund, som var med til at etablere Museet for Religiøs Kunst var også betydningsfuldt. Sammen startede de kunstskolen i Nuuk og havde stor indflydelse på grønlandsk kunsthistorie.

Strategisk satsning

De to særudstillinger har givet museet mulighed for at arbejde mere strategisk både med fundraising og arrangementer. Den sammenhængende tilgang har skabt bedre muligheder for at udvikle projekterne, som ifølge Christine Løventoft-Naur har været en god oplevelse.

”Lignende tematiske programmer kunne være vejen frem for museet”, slutter museumsdirektøren af.

Færchfonden har støttet med 50.000 kr.