(Projektleder Mette Marie Karlberg faciliterer et netværksmøde, som led i et af de nye tiltag i Ovation 2.0 kaldet MEET UP!)

Fra 1.0 til 2.0

I januar 2022 og halvandet år frem gennemførte Slagteriet S/I i Holstebro, i samarbejde med en række kulturhuse, kulturaktører og erhvervsfremmeaktører i Region Midtjylland, iværksætteri-programmet Ovation som et pilotprojekt i Nordvestjylland og Region Midtjylland.

Ovation, oprindeligt startet af det norske kulturråd i 2017, er et forskningsbaseret kompetence- og udviklingsprogram for kunstneriske, kulturelle og kreative iværksættere. Formålet med Ovation er at udvikle og styrke de deltagendes kommercielle færdigheder samt udvikle, teste og implementere en forretningsmodel for deres kunstneriske, kulturelle eller kreative virke.

Mange kreative virksomheder er udfordret på at skabe en økonomisk bæredygtig forretning. En del af årsagen til dette er at kunstnere, kulturelle og kreative iværksættere sjældent er motiveret af vækst og økonomisk profit. En analyse af over 500 kreative virksomheder, foretaget af Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet og det forskningsbaserede selskab Entreprenerdy, som har været Ovation-partner siden starten i 2017, viser at blot 3 % af de kreative iværksættere har dette som primær motivation.

Samtidig viser analysen ligeledes at mange af de kreative iværksættere gerne vil arbejde med kommerciel forretningsudvikling, men at de mangler både kompetencer, rådgivning og netværk, som kan hjælpe dem med at udvikle deres forretning. Det er her Ovation finder sin berettigelse.

Og Ovation 1.0 var vellykket. Gennem pilotprojektets halvanden-årige periode blev der gennemført seks hold med tilsammen 61 deltagere – der var over 300 ansøgere til de seks hold – og adskillige af deltagerne opnåede efterfølgende “soft funding”. Deltagernes evaluering af iværksætteri-programmet var ligeledes positiv: den samlede deltagertilfredshed, målt på en skala fra 1-7, hvor 1 var den dårligste score og syv den bedste score, scorede forløbet 6,5.

Med erfaringerne fra Ovation 1.0 har Slagteriet S/I, sammen med et stort antal eksisterende og nye partnere, nu lanceret Ovation 2.0 som et landsdækkende iværksætteri-program. Partnerne på Ovation 2.0 udgøres af kulturaktører, uddannelser, brancheaktører og erhvervsfremmeaktører.

Stor og mangfoldig interesse

Hele 561 kunstnere, kreative og kulturpersoner har vist interesse for Ovation 2.0’s første forløb i efteråret 2024. Ud af dem har 102 reelt ansøgt til efterårets 36 pladser. Interessen har således været stor for 2.0-udgavens første forløb med ansøgere fra hele landet, i alle aldre og køn samt med baggrund inden for scene, opera, tekstil, keramiker, grafik, billedkunst, musik m.m.

 ”De kommer fra hele landet, og mangfoldigheden inden for det kunstneriske og kreative er en væsentlig pointe”, siger projektleder for Ovation ved Slagteriet S/I, Mette Marie Karlberg.

Tre tiltag

Foruden nu at være landsdækkende, indeholder Ovation 2.0 flere finjusterede tiltag. Blandt andet er initiativet MEET UP! koblet på, hvor det fysiske netværksmøde er prioriteret. Her kan nuværende og tidligere deltagere mødes og få øje på hinanden på kryds og tværs.

”Det har været et rigtig godt tiltag, der har givet aha-oplevelser, skabt god kemi og som har været et supplerende element til forløbet”, siger Mette Marie Karlberg.

Et andet nyt tiltag er webinarer, hvis formål er at komme bredere, men også dybere ud. Online-formatet er tilgængelig for alle og har med det nationale sigte ramt helt plet. Billedkunstneren i øst får lige så meget ud af forløbet som operasangeren i vest.

Sidste tiltag, og en kvantitativ stor en af slagsen, er vokseværket i partnerskaber. Partnerskaren tæller nu over 45 aktører fra hele landet. Fra Godsbanen i Aarhus og KU.BE på Frederiksberg til Designskolen i Kolding og Business Aabenraa.

”Vi har virkelig haft mulighed for at konsolidere os på området. At få Holstebro, Nordvestjylland og Slagteriet på landkortet, som dem, der gerne vil tage dagsordenen og brande os på at være en iværksættende købstad. Der er en sult i branchen, og det har ikke været svært at finde 45+ partnere, der vil hjælpe med at få Slagteriet og Ovation ud over kommunegrænserne”, siger Mette Marie Karlberg.

Brobygning på et nyt niveau

For Mette Marie Karlberg har det været en spændende proces at sidde for bordenden, benytte det gode momentum og løfte den kreative og kunstneriske branche videre:

”Det, som er særligt spændende ved Ovation, er brobygningen. Vi ønsker at bygge bro mellem den mere etablerede tænkning inden for erhvervsfremme med de behov, som kunstnere og de kreative reelt har brug for”.

Mette Marie Karlberg fremhæver, at flere fra den kunstneriske og kreative branche i mange år ikke har følt sig imødekommet af det etablerede erhvervsfremmesystem. Tiltaget om at bygge bro er derfor kærkomment, og Ovation har gennem de sidste år været med til at skabe en vigtig opmærksomhed på området.

Det gælder ifølge Mette Marie Karlberg på det individuelle plan, hvor der blandt kunstnere og kreative har hersket en ensomhed i den skabende proces. Fællesskabet, kompetenceudviklingen og sparringen, som Ovation tilbyder, er her en anderledes tilgang. Det samme gælder på det organisatoriske niveau, hvor samarbejdspartnere, organisationer og institutioner er begyndt at tale sammen og derved gennem debat og dialog er med til at løfte hinanden og positionere sig på området.

Sidst men ikke mindst – blandt andet gennem Ovations nu landsdækkende rækkevidde – har iværksætteri inden for kunst og det kreative nået et nationalt, politisk niveau, som ikke var på tale for blot halvandet år siden.

”Rent politisk er vi ikke i mål endnu, men ønsket er at gøre Ovation permanent. Og siden Ovations start er det blevet langt mere etableret. Vi er lykkes med at sætte noget på formel, der reelt understøtter kunstneriske og kreative arbejdsliv til at blive mere økonomisk levedygtige. Nu tror jeg på, at vi reelt kan flytte noget”, fastslår Mette Marie Karlberg, der gennem de sidste 15 år har bred erfaring med udvikling og erhvervsfremme i kreative og kunstneriske brancher i forskellige byer.

Iværksætteri-programmets indhold

Overordnet set består Ovation 2.0’s kompetence- og udviklingsprogram af fire elementer:

  • Kompetenceforløb på 6-8 uger bestående af ugentlige online workshops og 1-til-1 sparringer mellem sessionerne.
  • Mentorforløb for deltagerne efter kompetenceforløbets afslutning.
  • Online værktøjskasse indeholdende fri adgang til redskaber som understøtter den kommercielle udvikling og strukturering, herunder forretningsmodel, målplaner og budget.
  • Netværksarrangementer og online community. Fysiske netværksarrangementer med faglige oplæg afholdes løbende rundt om i landet, hvor deltagerne blandt andet kan mødes og netværke med hinanden. Derudover gennemføres der månedlige onlinearrangementer i form af webinarer og inspirationstalks, hvor deltagerne blandt andet kan få hjælp til udfordringer og problemer som de oplever i forbindelse med deres virksomhed.

Færchfonden har støttet Ovation 2.0 med 500.000 kr. i 2024-2026. Ovation 2.0 er også støttet af Kunstnernes Fagforening (KUFA), Region Midtjylland og Tuborgfondet. Færchfonden støttede ligeledes Ovation 1.0 med 600.000 kr.

Læs mere om Ovation på www.ovation.dk.