
(Katrine Sofie Jepsen, museumsinspektør på Holstebro Kunstmuseum, viser rundt på sanseudstillingen FABRICA, som frem til marts 2025 kan opleves på kunstmuseet.)
Skoler, daginstitutioner og børnefamilier har været flittige gæster siden Holstebro Kunstmuseum i efteråret 2024 slog dørene op for udstillingen FABRICA, som kan opleves frem til marts 2025. Inden da havde udstillingen været vist på Sorø Kunstmuseum.
FABRICA er en sanseudstilling som, med inspiration fra folkefortællingens både kulørte og kulsorte univers, udforsker tekstilets rolle som både hverdagsobjekt og symbol i en sanselig totalinstallation, hvor de besøgende både må røre, se og lytte.
Katrine Sofie Jepsen, museumsinspektør på Holstebro Kunstmuseum, er særligt positiv over udstillingens eksperimenterende element og arbejdet med at inddrage nye målgrupper:
”For mig har det bedste været de nye møder med brugerne af udstillingen. At opleve hvordan det, vi har arbejdet på så lang tid, kommer til live med de mennesker, der kommer ind i huset. Hvordan de interagerer og videreudvikler på værkerne”.
Udstillingen er et samarbejde mellem billedkunstner Eva Steen Christensen, scenograf Nikolaj Danielsen, Sorø Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum og henvender sig til børn helt ned til 3-års alderen.
”Det ligger helt intuitivt at røre. Og det har været interessant at samarbejde med billedkunstnerne om, at børn netop må sanse med kroppen, hvor de får lov at eksperimentere og mærke”, siger Katrine Sofie Jepsen.
FABRICA er den første af tre sanseudstillinger i udstillingsbiennalen SANS! Nye Verdner der er et kunstprojekt, som Sorø Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum samarbejder om. Kunstprojektet har til formål at åbne kunstens verden op for børn og unge, så de tilbydes et sanseligt og legende møde med kunsten. De to øvrige sanseudstillinger gennemføres i 2026 og 2028.
”Med satsningen ønsker vi gennem billedkunsten at vise, at et museum ikke er et statisk sted, men en ramme, hvor der bliver fortalt historier, åbnet nye universer, der inspirerer til leg, sanselighed og kreativitet”, siger Katrine Sofie Jepsen.
Udfordring og brydningstid
Et benspænd, som også er kommet til udtryk i sanseudstillingen, er de klassiske traditioner om at møde kunsten som iagttager og observatør. Udfordringen har derfor været at bryde med den grundlæggende tradition, som generelt gælder i museumsverdenen. Eksempelvis har pædagoger og lærere skullet vænne sig til, at børnene og de unge gerne må røre ved tingene på et museum.
”Pædagoger kender det for én ting. At man ikke må røre, og man skal være forsigtig. Så formidlingsmæssigt skulle vi bryde med det. At man gerne må lege og boltre sig her i tingene. Så det hele fungerer anderledes, end man er vant til”, forklarer Katrine Sofie Jepsen, som flere gange har uddybet konceptet om at flette, bygge videre og klæde sig ud i udstillingen.
Fordelen ved FABRICA har været den vante omgang med blandt andet materialerne og deres substans i udstillingen. Kunstner og scenograf har tænkt det legende element og tekstilerne ind, som blandt andet tæller tøj som uldfrakker og andre beklædningsdele.
”Klassiske malerier kan virke mere fremmedgørende på nogle, men her kan man føle og mærke nogle genkendelige ting. Lege med ting i en sanselig udstilling, som folk har et tilhørsforhold til”, siger Katrine Sofie Jepsen og pointerer, at flere af udstillingens værker er skabt af genbrugsmaterialer.
Hun og museet håber, at publikum – nyt som gammelt – har fået gavn af at eksperimentere med formatet, og måden hvorpå man kan møde kunst.
Færchfonden har støttet “SANS! Nye Verdner” med 300.000 kr. Projektet er ligeledes støttet af Nordea-fonden og 15. Juni Fonden.