En færgefart på fem minutter og en lille køretur, hvorefter en ø-verden af musik, familiehygge og en masse børneaktiviteter åbner sig i skovåbningen til den lille festival.

”Vejret er jo fantastisk og børnene kan løbe rundt. Så jeg er meget glad”, siger Jonas, der bliver bakket op af sin ven Søren:

Det er mega godt. Vi er her for børnehyggen, og det er altså rart, at man ikke behøver at tænke på, at de bliver væk.

Søren henviser til den lukkede teltplads i skoven, som i læ for vind og blæst lægger ramme om årets festival.

Både Søren, Jonas og deres familier er fra Amager og har taget turen fra øst mod vest for at opleve den grønne familiefest.

Og netop de københavnske familier og familier i storbyerne valfarter til den lille ø i Limfjorden. Aarhus og Aalborg er også talrigt repræsenteret, og det glæder festivalleder, Sidsel Munkebo Hansen, at festivalen trækker et bredt publikum:

”Vi rammer ind i et segment, hvor folk gerne vil have en festival som denne. Venø Festival er bæredygtighed på alle fronter. Og så har vi et mere alternativt musikprogram med navne kun fra den danske musikscene. Altid original musik og up comings”.

Grønt varemærke

Sidsel Munkebo Hansen er overbevist om, at det grønne varemærke først og fremmest er et rigtig godt trækplaster.

Med lokale råvarer, genbrug og et princip om at undgå engangsservice, bliver der truffet gennemtænkte valg. Og den bæredygtige linje går igen i alt fra økologiske produkter og genanvendelige møbler/siddepladser til brugen af kopper.

Sidstnævnte er et særligt projekt, som kommer til udtryk i festivalgængernes kopper, der hænger fra bælter, tasker og flittigt bliver brugt af børn og voksne.

”Vi er på kop-mission i år. Alle har en kop. Og indtil nu har man fået udleveret en hvert år. Men gengangere har en derhjemme. – Så i stedet for at få en ny kop, får de en drinkbillet. For verden har ikke brug for nye kopper”, siger Sidsel Munkebo Hansen, som virkelig prøver at skære ind til benet af bæredygtighed på en festival, hvor plastikkrus normalt er en af de store klimasyndere.

Et koncept der holder helt til Sjælland

Tilbage hos børnefamilierne fra Amager, er både Jonas og Søren klar på at tage en tur over Bæltet igen. Ingen af dem havde hørt om den lille ø, før deres bedre halvdele var stødt på festivalen. Men de melder sig begge på banen i 2023 og har planer om at sprede budskabet til flere af deres venner.

”Vi kunne sagtens tænkes at komme igen til næste år” smiler Søren, mens han fornøjet kigger ud over pladsen med hoppeborg, soppebasin og livemusik fra hovedscenen.

For Sidsel Munkebo Hansen er det godt nyt, at gæsterne er positivt overraskede, og hvor flere er gengangere eller har tænkt sig at komme igen.

For når alt kommer til alt, gør hende og gruppen omkring festivalen et stort stykke arbejde, fordi de elsker Venø, musik og børn:

”Vi er en gruppe venner, som elsker at gå på festival, og som alle har fået børn. Og det har været vores konstante benspænd – hvordan vi kan lave noget, som vi har lyst til og kan gå til, hvor vi fastholder vores festivalliv, selvom vi har fået børn. Og da vi alle er lokale eller har en relation til Venø, skulle det selvfølgelig være her”.

Færchfonden har støttet Venø Festivalen med 50.000 kr.

 

Fakta:

  • Der er udsolgt til årets Venø Festival med 500 billetter
  • Festivalen rammer lige ind i børnefamiliesegmentet med 220 gæster under 15 år og 35 babyer
  • Gruppen bag festivalen er en gruppe på 10 mand
  • Konceptet er et all inclusive arrangement med frokost, aftensmad og fri fadøl og saftevand
  • Teltpladsen bugner med aktiviteter for særligt de yngre børn; mikrobogbus med brætspil og bøger, legetippi, udklædning, ansigtsmaling, kreative sysler, soppebasin, hoppeborg, børneteater, gøgler workshop, aktivitetsbane med Struer-spejdere samt strandaktiviteter med krabberæs og Venømesterskaberne i Smut