Det er set før. – Bil, shampoo og parfume-reklamer, som toner frem på store LED-skærme på bygningsfacader.

Kunst på storskærm er derimod nyt, og noget som kunstneren Amalie Smith har arbejdet med igennem en længere periode. Foruden den aktuelle udstilling på Holstebro Kunstmuseum har hun haft udstillinger på blandt andet Arken, Statens Museum for Kunst og New Museum i New York.

Museumsdirektør på Holstebro Kunstmuseum, Anders Gaardboe, har fulgt den succesfulde kunstner tæt og kan for første gang i museets historie åbne dørene op for den meget anderledes udstilling, “Looming”.

”Det er nyskabende at tænke skærmteknologier ind. Og hun gør det på en meget konsekvent og gennemtænkt måde i forhold til vævning og computerteknologi. Det er jo lidt utroligt, at vævning, som man har brugt og anvendt i årtusinder, også er noget af det, man betegner som den mest moderne teknologi. Så det er ligesom cluet i udstillingen”, siger Anders Gaardboe og fortsætter:

”Omdrejningspunktet er hulkortet, som man udviklede med de første industrialiserede væve i 1800-tallet. – Det er det samme, man brugte til den første analytiske maskine, altså computeren. Det er jo faktisk også hulkortet, man bruger til at projiceres data. Det er derfor, man har den binære logik i digitaliseringen, 0 og 1 taller”.

Anders Gaardboe forklarer, at vævernes arbejde med materiale og islæt går igen hos Amalie Smith i arbejdet med pixels i et billede. De fem storskærme i udstillingen viser denne fremgangsmåde, hvor de to fremherskende teknologier mødes.

Et flydende rumforløb

Udstillingen er bygget op om hver af de fem skærme, som har sin egen karakter. Dels en fiktiv og også en historisk, som blandt andet indeholder mytologiske karakterer. – Fra Penélope fra Odysseen der vævede klæder, til gudinden for blandt andet håndværk – Athene, der forvandlede Arachne til en spinnende edderkop.

De visuelle fortællinger varer mellem 6-11 minutter, og en tur rundt på de 1600 kvm giver et indblik i en sammenhængende kunstoplevelse, hver med særprægede individuelle pixel-strøg.

”Der er tale om et flydende rumforløb, som hun anvender. Skærmenes karakter og størrelse er skaleret i overensstemmelse med Færchfløjen (særudstillingens lokaler) og de flydende rumforløb. Så hun har ønsket at gøre det til en samlet installation”, siger Anders Gaardboe.

Som supplement eller yderligere input til udstillingen med vævning og digitalisering ligger bogen ”Thread Ripper”. – En form for subtekst hvor Amalie Smith beskriver kulturhistorien og sammenhængen mellem digital teknologi og vævning. I bogen kommer hun også ind på en mere personlig del med hendes arbejde med digitalvævede tæpper.

Skriftsproget som en af de kunstneriske udtryksformer indgår også som en del af kunstværkerne og referer til dobbeltheden i hendes profession som billedkunstner og forfatter. Tekst har ifølge Amalie Smith også med tekstil at gøre og kunsten på skærmene afspejler de to områder.

Rød tråd til den faste udstilling

Selve væver-temaet i særudstillingen på Holstebro Kunstmuseum er ikke tilfældigt. En del af den kunstneriske profil findes nemlig i tekstilkunsten, som er et af museets styrker. Afrikanske tæpper og balinesisk tekstilkunst indgår i den faste udstilling og afspejler et klart tekstilaftryk, som også afspejles i Amalie Smiths kunstværker.

”Vi vil bestræbe os på at beholde værket, så hvis vi kan overtage det og lade det indgå i vores permanente samling, så har vi det til tid og evighed. For os vil storskærmene være en kæmpe styrkelse af vores faste samling”, siger Anders Gaardboe.

Færchfonden har støttet med donation til de fem LED-skærme.

Du kan opleve udstillingen med Amalie Smith fra d. 21. april til 21. august 2022.

 

Fakta:

  • Holstebro Kunstmuseum og Holstebro Museum ligger i samme bygning og har fælles entré
  • Sidste år – trods fire måneders coronanedlukning – var der 18.000 besøgende
  • Der er tre store særudstillinger samt nogle mindre udstillinger om året
  • Færchfløjen, som benyttes til museets særudstillinger, blev indviet i 2011
  • Amalie Smith vandt prisen for sin afgangsudstilling på akademiet og har fået Kronprinseparrets Stjernedryspris samt et 3-årigt arbejdslegat
  • Hun har otte udgivelser bag sig, hvor Thread Ripper er en af dem