Hvor meget forandring kan Børns Vilkår skabe på 1,5 time i en skoleklasse?

Måske ikke lige så meget som 1-års helskole-programmer, som organisationen også udbyder. Men på 1,5 time med en workshop om ”Digitale Fællesskaber” eller ”Klassefællesskaber” får både børn og lærere brugbare redskaber og viden, de kan tage med sig videre i klassen.

”I Børns Vilkår synes vi, det er vigtigt med trygge fællesskaber. Det gælder offline fællesskaber og de digitale. Vi ved, at fællesskaber betyder meget for børns trivsel, og god trivsel er med til at understøtte læring”, siger Chef for Udvikling og Fondssamarbejde i Børns Vilkår, Steffen Raun Fjordside.

De udbudte workshops i Holstebro Kommune understøtter også Børns Vilkårs ambition om at være landsdækkende, og hvor ”Stop svigt af børn i Danmark”, ikke kun gælder i København- og Aarhusområdet.

”Der er mindst lige så store problemer i Holstebro som i Hørsholm, Herlev eller Hadsten”, siger Steffen Raun Fjordside og fremhæver, at det inden for de seneste fem år er lykkedes at nå børn og unge i skoler med en langt større geografisk spredning end tidligere.

Workshops med indhold børn kan bruge

I Holstebro Kommune har der været tilgængelige workshops om fællesskaber de sidste to år i 2022 og 2023.

Tilbuddet er målrettet 2.-10. klasse, hvor workshoppen om Klassefællesskaber handler om det gode fællesskab; at forebygge eksklusion, opbygge fællesskabende værdier og sætte grænser.

”Hvis ikke man trives, er det svært at lære”, understreger Steffen Raun Fjordside.

De digitale fællesskaber har også fokus på det gode fællesskab, da der særligt online og ved mobilbrug er fare for eksklusion.

”I dag handler det ikke så meget om de klassiske mobbeformer som for eksempel, ”Du er for tyk, grim eller rødhåret”, men at blive ekskluderet af fællesskaber inden for det digitale univers” siger Steffen Raun Fjordside og forklarer, hvordan de børnefaglige eksperter med læreruddannelser i bagagen er vant til at stå med didaktiske situationer:

“De ved, hvad der rører sig og er med til at informere og hjælpe klassen til at skabe de positive digitale fællesskaber. De stiller måske også andre spørgsmål end klasselæreren. Og så det jo ikke bare et oplæg, men en workshop understøttet af fede materialer, animation og e-læring. Og børnene bliver mødt i øjenhøjde, hørt, forstået og inddraget”, siger Steffen Raun Fjordside.

God feedback og planer om flere tiltag

På en skala fra 1-5, hvor 1 er ”ikke tilfreds” og 5 er ”tilfreds”, ligger evalueringen fra børnene på landsgennemsnit på 4-4,5. Selvom det ikke siger noget direkte om effekten, giver det en pejling om et værdsat projekt rundt om i landets skoleklasser.

Alene sidste år nåede Børns Vilkår ud til 23.000 børn gennem 1000 klasse-workshops om fællesskaber.

De 20 fastlagte workshops i Holstebro i år er allerede nu ved at blive afholdt. Og med de gode erfaringer fra sidste år, er der lagt op til endnu mere arbejde i den gode sags tjeneste. Børns Vilkår skal for eksempel også mødes med børne- og ungechefen i Holstebro Kommune og håber at få mulighed for at tale om et større og mere strategisk samarbejde om børns trivsel i kommunen.

”Nu leverer vi de her workshops med støtte fra Færchfonden. Det er rigtig godt med en fond, som kan gå ind og understøtte børn i de lokale områder, og i det her tilfælde har vi noget at stå på. For os er det en ice breaker i forhold til mødet med kommunen nu her”, fastslår Steffen Raun Fjordside.

Færchfonden har bidraget med 50.000 kr. til de 20 workshops i Holstebro Kommune.

 

Foto: Børns Vilkår

 

Fakta:

  • Børn Vilkår har stillet 20 workshops til rådighed i Holstebro Kommune
  • Skolerne booker workshops efter samtaler med Børn Vilkårs konsulenter, som i første omgang har taget kontakt til kommunen og skolerne
  • Blandt andre børnetiltag kan nævnes BørneMobilen, hvor Børns Vilkår kommer ud på skolebesøg. Sidste år nåede BørneMobilen ud til 10.000 elever, mens BørneTelefonen havde i 2022 mere end 60.000 samtaler med børn og unge