To ansøgninger – den ene med afslag, den anden med en donation på 20.000 kr.

”Det startede med ideen om en marimba på skolen. Hvor fedt kunne det ik’ lige være! Vores musiklærer sagde, at vi bare kunne skrive til nogle fonde. Så det gjorde vi”, siger Emma som sammen med Laura var fast besluttet på at finde et instrument, som var mere ligetil end de traditionelle af slagsen.

De to studerende, som dengang gik i 2.g, fik bevilliget det store instrument i foråret 2021. Siden da er tangenter og køller blevet flittigt benyttet. Og det til stor glæde for de to elever, men også de mange tilhørere på skolen, som har været med på en lytter til fællessamlinger og events, hvor marimbaen er blevet rullet på scenen.

”Den er jo imponerende at spille på. Lige meget hvor, så er folk begejstrede over at se den”, siger Laura og henviser til blandt andet størrelsen, som er en hel del prægtigere og fylder mere på scenen end familiemedlemmet xylofonen.

Både Laura og Emma fremhæver marimbaens enkelhed samtidig med at den kan være et meget avanceret instrument.

”Man behøver ikke kende nogen bestemt teknik først. Man kan få noder og så gå i gang med at spille. Og så kan den også være meget kompliceret, alt afhængig af, hvor man lige er”, siger Laura.

Emma stemmer i og beskriver et instrument, der kan gå i flere retninger:

”Jeg er begejstret for den, fordi den kan så meget. Den siger ikke bare pling som trianglen. Den kan både være i samspil, store som små, og så kan den også ligge og være bas – mere underliggende”.

En kort, men god musikalsk affære

De to klassekammerater og artister på marimbaen, spiller både solo og i samspil med andre. Og Emma og Laura har det som fisk i vandet, hvor de førhen stod lidt nølende i musiklokalet.

”Før marimbaen, måtte vi jo gå hen til et instrument og prøve. Og så er det bare lidt svært, at sku’ stå og lære, hvordan man egentlig spiller på en bas – det har jeg aldrig prøvet før. Eller trommer”, smiler Emma.

De er begge glade for at give marimbaen videre til nye elever, som står i samme situation som dem. Som Laura formulerer det, er der nu en større variation i instrumenterne.

Hun ville gerne have været oppe i musik og sluttet af på marimbaen. Men for hende og Emma står den i disse dage på engelsk, fransk og historie. Forholdet med sød musik og glade tangent-dage er derfor ovre. Men køllerne og klassens nye instrument – de lever videre til kommende musikelever på Holstebro Gymnasium & HF.

 

Fakta:

  • Færchfonden donerede 20.000 kr. og Holstebro Gymnasium & HF de sidste 5000 kr.
  • Marimbaen er et musikinstrument i percussionsfamilien og lyden kommer ved at anslå tangenterne med trækøller
  • kan både indgå sammen med klaverstykker, melodistemmer, akkorder mm.