En ide på et papir, en vision og drømmen om at skabe et folkemøde med fokus på kunst og kultur på Mors.

Sådan startede rejsen i 2013.

Dengang var der få arrangementer og et lille lokalt publikum.

I dag valfarter flere tusinder fra nær og fjern til Nykøbing Mors ved Limfjorden i Nordvestjylland.

Programmet, der er i konstant udvikling, strækker sig over flere dage, og byder på over 500 arrangementer fordelt på over 18 scener.

”Kulturmødet, er på den ene side en fast forankret kulturinstitution på Mors med lokal drivkraft. Nationalt ligger Kulturmødet også på toppen som stedet, hvor man gerne vil være, når man diskuterer kultur og kunst, og hvilke stemmer der er i branchen”, siger direktør, Trine Bang.

Hun fremhæver, at folkemødet står et godt sted, som gennem det sidste årti er gået fra en kreativ tanke til et stærkt nationalt brand funderet på lokale rødder, der skaber forandring og fællesskaber.

Et massivt bagland giver strategiske muligheder

Det markante vokseværk ses ikke kun blandt et udvidet program med kunstnere, musikere, magthavere, meningsdannere og nysgerrige borgere, der mødes til samtale, debat og koncerter. Støtten bag hele folkemødet er bred og tæller stadig flere og flere aktører.

Offentlige institutioner, erhvervslivet, foreninger og fonde bakker op om kulturmødet og gør det muligt for folkemødet at udfolde sit potentiale og hele tiden udvikle indhold og udvide samarbejdet.

”En økonomisk bevilling er en sikring af den visionsplan, man står med som kulturbegivenhed. Det betyder, at når der er lagt et økonomisk fundament sammen med nogle, der tror på visionerne og ambitionerne, – så har du også ressourcer rent tidsmæssigt til også at løfte til næste niveau”, siger Trine Bang og uddyber særligt værdien i de flerårige støtteaftaler:

”Vi har ikke så mange ansatte, så alt det, vi kan bruge for at få Kulturmødet op i næste gear, er jo guld værd. Det frigiver nogle ressourcer til at nå næste ryk. Det giver også en autoritet til at gå ud i omverdenen – der er nogle, der tror på det her projekt over tid. Og det er også appellerende, når vi skal have andre ombord på projektet. Vi får en strategisk retning i forhold til, hvad er det for nogle kulturperspektiver, vi gerne vil have ind i det her møde, når vi skal vokse”.

Det rykker på sigt

Trine Bang nævner forskellige tiltag, som gennem den økonomiske støtte har udfoldet sig til folkemødet de sidste år.

Et, som har gjort en særlig forskel, er den yngre del af målgruppen.

”Med børnenes kulturmøder og UNGKULT er vi med til at løfte i forhold til næste generation. Her er blandt andet fondsarbejdet over tid med til at ændre ungekulturen på Mors. Vi vil gerne involvere unge i vores debatter. Og der kan vi bare se, at vi har givet dem meget opmærksomhed i vores programlægning i mange år. Nu ser vi frugterne”, slår Trine Bang fast.

Færchfonden er en af de fonde, som bakker op om udviklingen på børn- og ungeområdet. Færchfonden har doneret 300.000 kr. over en 3-årig periode fra 2022-2024 og støttede Kulturmødet første gang i  2015.

 

Foto: Per Bille.

 

Af anden støtte kan nævnes:

  • Kulturministeriet
  • Statens Kunstfond
  • Region Nordjylland
  • Kulturaftale Nordjylland
  • Nordeafonden
  • Nordisk Kulturfond
  • Juni Fonden
  • P. Møller Fonden
  • Augustinus Fonden
  • Dreyers Fond
  • Kroagerfonden
  • Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
  • Det Obelske Familiefond
  • Spar Nord Fonden
  • Sparekassen Danmark Vendsyssel
  • 2+2
  • Advokathuset Funch og Nielsen
  • Bila
  • Dencker
  • DFI-Geisler
  • Frontego
  • Frøslev-Mollerup Sparekasse
  • Give Steel
  • Hama
  • Interfjord
  • Jesperhus
  • Jyske Bank
  • KPK
  • Krone Kapital
  • Mollerup Mølle
  • Morsø Turisttrafik
  • Mors Handel
  • Outrup
  • Smartlift
  • Sparekassen Danmark
  • Thisted Bryghus
  • Thy-Mors Energi
  • Typo Graphic
  • Tømmergaarden
  • Vilsund Blue
  • Vizuall