”Det var super sjovt og lærerigt. Meget anderledes end den normale undervisning, så det var virkelig en oplevelse”, siger Rieke fra 2.p på EUX efter en tur på vandet:

”Man skulle samarbejde meget, snakke sammen og lytte til hinanden. Jeg får nok de her aha-momenter, når vi kommer inden for til undervisningen, hvor jeg så tænker, at det jo er det, vi lige har lavet før”.

Mens det for Rieke og andre førstegangssejlere stod på en masse vand og vind, tog andre fra 2. årgang på Lemvig Gymnasium plads i lokaler i Klimatorium på Østhavnen. Her stod den på fysik, og hvordan vinden skal ramme sejlene for at genere kraft.

Noget af et set-up

I alt 105 elever var mødt op til en dag fyldt med videnskab og sejlads. Et samarbejde mellem Lemvig Gymnasium, Lemvig Sejlklub og Sejlsportsligaen, hvor sidstnævnte stillede 10 sejlsportsbåde af typen J70 til rådighed. På den måde var dagen udstyret med fornemt indhold i den idylliske havneramme.

Initiativtager på projektet, underviser på gymnasiet og formand for Lemvig Sejlklub, Flemming Ertbølle Madsen var også mere end tilfreds.

”Det kan faktisk ikke blive bedre. 10 ligabåde af den kaliber der. Det setup. De er ret heldige eleverne. Det er ikke noget, man bare lige kommer til”, siger Flemming Ertbølle Madsen og sætter dagen i perspektiv ved at understrege de kun to kapsejladsbåde i Lemvig Sejlklub.

Temadagen var derfor på alle måder en sejladsfest, der markerede sig udover det sædvanlige.

Sejlsport kan samle

Flemming Ertbølle Madsen, der beskriver første etape på vandet som ”helt kanon”, var glad for at se elevernes samarbejde, og at de hurtigt fik føling med kurs, vind og sejl. Og sat ind i en større sammenhæng, var der også andre gevinster udover en helstøbt oplevelse med både teori og praksis.

”Vi vil gerne rykke på interessen for naturvidenskab. Og at de unge kan opleve fællesskabet og det sjove i de hurtige kapsejladser”, siger Flemming Ertbølle Madsen.

Naturvidenskab og Sejlads er et godt skridt på vejen.

Håbet er at øge den faglige interesse såvel som at flere unge bliver nysgerrige på sejlsport. Det er derfor oplagt at udvikle projektet og invitere andre gymnasier med de kommende år.

Fondene spiller i den kontekst en stor rolle, da støtten er med til at realisere og udvide kendskabet og samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og foreningsliv.

Tilbage står Rieke med fast grund under fødderne og mærker på egen krop synergien mellem gymnasiet og sejlklubben. Hun ser frem til undervisningen, som også er lidt sjovere end normalt, når de maritime erfaringer kan omdannes til læring.

Færchfonden har støttet med 50.000 kr.

 

Fakta om Naturvidenskab og Sejlads:

Programmets 3 stationer

  1. En sejltur rundt i Lemvig, hvor alle elever prøver kræfter med en moderne sejlsportsbåd. Med kyndig vejledning og instruktion af en rutineret sejler lærer alle at styre båden og trimme sejlene.
  2. Oplæg fra Søstrene Schmidt, som er ved at kvalificere sig til OL i Paris i 2024 i bådtypen 49ér FX, om at være ung professionel sejler.
  3. Oplæg og workshop ved Torben Lisby (fysik/matematik) om fysikken bag sejlads. Hvordan omsættes vindens kræfter til fart i båden?